הכנסות עילם
הכנסות מגופי שידור וסלולר
- גופי שידור חייבים לקבל רישיון מהמבצעים על מנת שיוכלו להשתמש בביצועים בשידוריהם. עילם היא הגוף היחיד והבלעדי המייצג מוסיקאים ישראלים וברשותנו כ- 4000 ייפויי כוח וכתבי העברת זכויות שנמסרו לנו על ידי מוסיקאים ישראליים, המכסים את כל הרפרטואר של המוסיקה הישראלית וכן של מוסיקה זרה שבוצעה בישראל.
- עילם מנהלת משא ומתן אל מול כל גופי השידור המחויבים ברישיון שמיכה מעילם כדי להשמיע ביצועים המוגנים של המוסיקאים. אנו פועלים למול גופי השידור והסלולר למיקסום התמורה עבור השימוש בזכויותכם/ן.
הכנסות מביצוע פומבי
- בתחום הביצוע הפומבי (מוסיקה המושמעת בבתי עסק ובמקומות ציבוריים) אין חובה של בית העסק/הרשות לבקש רשות או רישיון שימוש בביצועיכם. לצד זאת במידה ואכן נעשה שימוש בביצועים בבתי עסק הם נדרשים לשלם “תמלוג ראוי” בגין השימוש, זאת בהתאם לחוק זכויות מבצעים.
- על פי דרישת המחוקק “ארגון התמלוגים היציג” הוא המוסמך הבלעדי לגבות תמלוגים בגין ביצוע פומבי מעסקים ורשויות. לכן לאחר תיקון בחוק זכויות המבצעים שבוצע בשנת 1996 החלו ארגוני התמלוגים הפועלים בתחום המבצעים- עילם (הפועלת עבור המוסיקאים) ואשכולות (הפועלת עבור השחקנים והזמרים) לגבות במשותף תמלוגים מבתי עסק ורשויות, זאת באמצעות פעילות “הארגון היציג” שהוקמה על ידם.
- בשנת 2023 הסדירו עילם ואשכולות את הארגון היציג כשותפות רשומה בשם “אשל”ם”. אשל”ם פועלת בשם שני הגופים לגבות תמלוגים בגין ביצוע פומבי על ידי פניה משותפת. בהתאם להסדר גישור ובוררות שהסתיים בתחילת שנת 2024 מתבצעת חלוקת תמלוגים בגין ביצוע פומבי ופיצוי קלטת ריקה בחלוקה הבאה: 36% לעילם ו- 64% לאשכולות (עד שנת 2023 בגין כספי עבר החלוקה בביצוע פומבי עומדת על 50%/50% לגופים בהתאמה. החלוקה בגמול קלטת ריקה עומדת על 44% לעילם -56% לאשכולות). מוחרגים מהסדר זה ענף הקריוקי והקולנוע המחולקים באופן הבא: בענף הקריוקי 100% גביה לעילם. בענף הקולנוע 19% לעילם ו-81% לאשכולות.
- התמלוגים שנגבים על ידי אשל”ם מועברים לעילם ואשכולות לחלוקה לציבור המוסיקאים ואמנים המיוצגים על ידם.
- מאז תחילת פעילותנו בתחום הביצוע הפומבי הגענו להישגים נאים ואנו מחלקים למוסיקאי ישראל מדי שנה מיליוני שקלים המתקבלים מענף זה.
פיצוי חוק הקלטות הריקות
- מחקרי שוק שנעשו עוד בשנות ה-90 למאה הקודמת הוכיחו, כי כ-80% מרכישות המדיות הריקות ( CD ו- DVD ) משמשות להעתקה של מוסיקה וסרטים. על פי חוקי הגנת זכויות היוצרים והמבצעים, היתה העתקה כזו – אפילו אם מטרתה היתה שימוש לצורך ביתי ולא מסחרי, בגדר עבירה על החוק.
- מצד אחד, היה ברור שאין כל אפשרות לאכוף את החוק ולהביא בני אדם לדין על העתקות ביתיות כאלו. מצד שני – ההעתקות גרמו לציבור בעלי זכויות היוצרים והמבצעים נזק חמור מאחר ופגעו ישירות במכירות של תקליטורים ו-DVD “חוקיים”.
- בעקבות מצב עניינים זה, התפתחה בארצות אירופה ולאחר מכן גם בשאר חלקי התבל חקיקה, שמטרתה מצד אחד – להכשיר את ההעתקות למטרות ביתיות, ומצד שני – לפצות את בעלי הזכויות על אבדן ההכנסות הנובע ממתן ה”הכשר”.
- הפתרון שאומץ על ידי החקיקה, הוא – הטלת היטל נמוך על כל מדיה ריקה שעומדת למכירה בחנויות והתקבולים המתקבלים מההיטל מתחלקים בין בעלי הזכויות באופן אותו קבע המחוקק בכל ארץ.
- הסדרים תחיקתיים אלו זכו לכינוי private copying levy ובעברית – היטל על העתקות ביתיות.
- בישראל נחקק בשנת 1996 הסדר דומה, שזכה לכינוי “חוק הקלטות הריקות”. בחקיקה הוספו סעיפים מתאימים לפקודת זכויות היוצרים – פקודת זכות יוצרים (nevo.co.il).
- ההסדר הישראלי שונה עקרונית מזה המקובל באירופה בכך, שבמקום שבעלי הזכויות גובים ומחלקים את ההיטל, הממשלה בעצם “הלאימה” אותו ע”י כך שהיא זו האמורה להעביר לידי בעלי הזכויות את הסכום המגיע להם ובכך, היא מחזיקה בשליטה בסכום וכפי שהיה צפוי – היא עושה בו מניפולציות בלתי ראויות.
- כך, למשל, האוצר מפרש את ההסדר כאילו הוא חל אך ורק על התקנים אנלוגיים (מה שהיה פעם “קלטות” אודיו או ווידאו) ומסרב לכלול בהסדר הפיצוי תקליטורים CD ו DVD למרות שעל פי הגדרת ה”קלטת” בחוק דלעיל, אין כל הצדקה לפירוש מצמצם כזה.
- כתוצאה מהפירוש שנותן האוצר לחוק, הולך ומצטמצם מדי שנה הסכום המשולם לציבור בעלי הזכויות, מכיוון שהשימוש בהתקנים אנלוגיים הולך וחולף מהעולם.בשנים האחרונות הגישה עילם שתיתביעות משפטיות נגד הממשלה לבג”ץ, בשיתוף אשכולות וגופי תמלוגים נוספים. בזכות התביעה הראשונה חודשו תשלומי הפיצוי בגין קלטת ריקה רטרואקטיבית החל משנת 2019. כספי הפיצוי עוברים לידי אשכולות וחלקם של המוסיקאים עובר בהתאמה לעילם ומחולק לציבור המוסיקאים. בתקופה זו וועדה ציבורית שהקימה הממשלה לעניין הקלטת הריקה יושבת על המדוכה וארגוני התמלוגים לרבות עילם פועלים ביתר שאת כדי למקסם הכנסות הפיצוי לשנים עברו ולעתיד לבוא.